Linkbuilding er en meget vigtig ting, når det handler om at få høj placering på de mest prominente søgemaskiner, og hvorfor så det? Jamen det handler om at et link fungerer som en anbefaling over for søgemaskinerne.
Det svarer lidt til at du smider et opslag på FB, og der så er folk der deler og liker opslaget, hvilket betyder at det kommer ud til flere, der så enten deler eller ser det, hvorfra processen så starter igen. Hvilket inden for linkbuilding svarer til at man deler en hjemmeside i stedet for et opslag, hvor du så har mulighed for at andre ser siden.
Det skal retfærdighedsvist siges, at hvis du ikke har styr på onpage-optimeringen, så opnår du ikke fuld valuta af dine links.
Hvis du gerne vil starte med at lære noget om linkbuilding, så er der naturligvis Google, og så er der en masse forskellige SEO-guruer på nettet der øser af deres viden og indsigt.
Linkbuilding i praksis
Som tidligere beskrevet, så fungerer links som en anbefaling, så har du mange anbefalinger og fra nogle troværdige kilder, så fremstår din side mere troværdig, og giver dermed en bedre linkprofil.
Linkprofilen er den som viser hjemmesidens troværdighedsindex, og er der en bedre linkprofil, så kan du bedre ligge i toppen af søgemaskinerne – og det hurtigere.
Placering af links
Det kræver både planlægning og struktur hvis du skal have fuldt udbytte af dine links, og snakker vi placering af links, så eksisterer der et begreb der kaldes ”above the fold”, som dækker over en forståelse af at det der skal sælge indholdet skal komme inden for 1-2 skærmhøjder, man kan sige at hvis de besøgende på siden ikke bryder sig om det indhold der ligger over den grænse, så kommer de aldrig til at bevæge sig videre derfra.
Men links der ligger above the fold giver nogle åbenlyse fordele: 1. Fuld link-værdi for søgeordet, og 2. besøgende har alt andet lige større chance for at benytte linket hvis indholdet ikke fanger
De besøgende der kommer ind på siden og ikke synes indholdet er så fedt endda, de har stadigvæk brugt tid på at forholde sig til indholdet og har en god chance for at klikke sig videre på linket.
De besøgende der derimod finder indholdet interessant, de vil klikke på linket hvis det er relevant for resten af indholdet.
Muligheder for linkbuilding
Hvis du er frisk, har teknisk snilde, og ikke mindst mod på at kaste dig ud i det, så er der bestemt en del du selv kan gøre for at komme i gang i praksis.
Men – det kan faktisk også lade sig gøre at betale sig fra det, ved at hyre specialister til opgaven, det kan der være flere fordele ved, for eksempel at du slipper for selv at bruge tiden, men også at du kan trække på både erfaring og teknisk knowhow. Der kan også være en fordel i forhold til løbende afrapportering på synlighed, placering og fremgang på søgemaskiner.