Den sunde forvandling

Uncategorized | November 16, 2016 | By

Sæsonen for nytårsforsætter er over os, og der er tradition for at tælle kalorier og påbegynde nye, sunde vaner. Det er der intet galt med – tværtimod! Hvis man dog hører til den gruppe af mennesker, som har svært ved totalt at fravælge de søde sager fra den ene dag til den anden, giver vi dig her de sunde smutveje og tricks til at gøre hverdagens både sødere og sundere.

Det kan være rigtigt svært at udelukke alle søde sager fra den ene dag til den anden. Desuden tror vi på, at man holder den sunde livsstil bedst og i længst tid ved at imødekomme den søde tand. Dette kan gøres ved at tage udgangspunkt i ens yndlings søde sag, og dernæst tænke i nye og sundere baner. Her kommer derfor nogle eksempler på hvordan vi selv har haft held med at implementere det sunde i det søde:

Is på!

Hvis du ligesom os elsker is, er der mange måder hvorpå denne dessert kan piftes op og gøres noget sundere.

Først og fremmest findes der tonsvis af gode opskrifter på kaloriefattig is på nettet. Modsat meget af det fedtfattige is, som du køber i butikker, så smager det faktisk godt, når man selv laver det.

Is er en traditionel dessert, som både kan nydes alene og indgå som tilbehør til en dessert. Ønsker man isen for isens skyld, er et godt alternativ at lave sorbet. Hvis man har en ismaskine, er dette både nemt og lækkert at lave selv. Fx kan man tage et par lidt overmodne pærer, som er blevet lidt bløde i konsistensen, og tilsætte lidt sød, vaniljeessens og citronsaft. Giv den en tur i ismaskinen og vupti – hjemmelavet, sund sorbetis uden sukker og fløde. Hvis du ikke har en ismaskine stående, kan det faktisk være en investering i de sundere alternativer at tage et hurtigt lån til en sådan.

Mindre sukker uden suk

Mange gange handler det sunde alternativ om at ’tricke’ hjernen. Det tager lang tid at vænne hjernen af med behovet for et ’sukkerchok’. Dog findes der stadigmange sunde alternativer, som er søde nok i sig selv til at snyde hjernen.             
En anden måde hvorpå din nye ismaskine kan komme i brug er ved at lave en sund is-version af kærnemælk. Hvis man oveni serverer denne som tilbehør til en lækker, sød sag, er der ingen der vil kunne smage forskel.

Fx er ananas og banan eksempler på frugter, som er meget søde i sig selv. Derudover har begge frugter så meget frugtsukker i sig selv, at disse karamelliserer, når de varmes op. et godt tip er derfor vikle et stort stykke ananas ind i sølvpapir og grille denne i cirka 10 minutter på grillen. For bananens vedkomne er denne også god at grille, fx også rullet ind i sølvpapir og tilsat et skvæt god cognac.

På med ekstra protein

Endnu en god måde at gøre de søde sager en tand sundere, er ved at erstatte en del af sukker og mel med proteinpulver.

Proteinpulver ligner sukker og mel meget, på både konsistens og smag. Hvis dit proteinpulver er tilsat smag, kan du bruge dette til spændende bageopskrifter, som du derudover kan supplere op med frugt. Et godt eksempel er, at bage proteinpandekager med banan, tilsat proteinpulver i stedet for mel, eller blåbærmuffins med hele blåbær og proteinpulver med smag af bær. Huskereglen er, at hvis du erstatter mel med proteinpulver, skal du i stedet tilføje lidt bagepulver til opskriften.

Implementer de sunde alternativer

Ved mange traditioner tilknytter sig specifikke traditioner i forhold til mad. De gængse traditioner indebærer, at vi fx spiser lagkage og boller med tandsmør til fødselsdag. Disse meget etablerede traditioner kan være svært at lave om på fra den ene dag til den anden. Men der findes også mange traditioner, hvor det er nemmere at implementere de sunde alternativer.

Ved rejsegilder er der tradition for at servere hotdogs. Når fundamentet er lagt, spærene står og facadedøren er sat i, er det tradition at fodre de mange hårdtarbejdende håndværkere og venner af med hotdogs. Men i stedet for de røde pølser og hvide brød, kunne man jo forsøge sig med fuldkornsbrød, pølser med mere kød og mindre fedt, samt hjemmelavet og sundere remoulade og ketchup.

Comments

Be the first to comment.

Leave a Comment

You can use these HTML tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>